Vandaag de dag…
Ziek zijn, beter worden
Het ziekteverzuim in de gezondheidszorg is 6,7%. Bij de overheid
is het 6,6%. Daarmee steken deze branches ruim 1,5 % boven het
landelijk gemiddelde uit. In de handel wordt het minst verzuimd:
4,1%. Waar zouden deze verschillen vandaan komen? Ik heb er een
zintuiglijk theorietje over.
Volgens mij heeft het vooral te maken met luisteren en kijken.
Luisteren begint met vragen stellen. Hoe gaat het met je? Wat heb je
nodig om je prettig te voelen? Waar droom je van? Hoe kan ik je
helpen? En dan ook echt benieuwd zijn naar het antwoord. Daar komt
ook kijken aan te pas. Want soms spreekt het lichaam een
andere taal dan de mond.
Ik weet zeker dat er in het directe contact tussen zorg-/dienstverlener
en cliënt veel goed gaat. Dat mensen zich daarin gezien en gehoord voelen.
Waar gaat het dan mis? Naar mijn mening op weg naar de top,
daar waar de beslissingen worden genomen. Op die weg raakt het
contact met simpele menselijke waarden gemakkelijk zoek. Daar boven gaat
het vooral over bedrijfsprocessen, SMART-doelstellingen en
prestatie-indicatoren. Niks
mis mee, maar wel als je kwaliteitsmanagement beoefent als een 'kunstje'. Dan worden
medewerkers instrumenten en cliënten objecten. En daar zijn we niet
voor in de wieg gelegd. Dus worden we ziek of niet beter.
Afke Hielkema
9 oktober 2006
Naar archief
Vandaag de dag...
|