www.ethiscript.nl > vandaag de dag  
 
 
  Vandaag de dag…

Ziek zijn, beter worden

Het ziekteverzuim in de gezondheidszorg is 6,7%. Bij de overheid is het 6,6%. Daarmee steken deze branches ruim 1,5 % boven het landelijk gemiddelde uit. In de handel wordt het minst verzuimd: 4,1%. Waar zouden deze verschillen vandaan komen? Ik heb er een zintuiglijk theorietje over.
Volgens mij heeft het vooral te maken met luisteren en kijken. Luisteren begint met vragen stellen. Hoe gaat het met je? Wat heb je nodig om je prettig te voelen? Waar droom je van? Hoe kan ik je helpen? En dan ook echt benieuwd zijn naar het antwoord. Daar komt ook kijken aan te pas. Want soms spreekt het lichaam een andere taal dan de mond.
Ik weet zeker dat er in het directe contact tussen zorg-/dienstverlener en cliënt veel goed gaat. Dat mensen zich daarin gezien en gehoord voelen.
Waar gaat het dan mis? Naar mijn mening op weg naar de top, daar waar de beslissingen worden genomen. Op die weg raakt het contact met simpele menselijke waarden gemakkelijk zoek. Daar boven gaat het vooral over bedrijfsprocessen, SMART-doelstellingen en prestatie-indicatoren. Niks mis mee, maar wel als je kwaliteitsmanagement beoefent als een 'kunstje'. Dan worden medewerkers instrumenten en cliënten objecten. En daar zijn we niet voor in de wieg gelegd. Dus worden we ziek of niet beter.

Afke Hielkema
9 oktober 2006


Naar archief
Vandaag de dag...